What Patients Want: Preferences Regarding Hospital Pharmacy Services

Authors

  • Odette Gould Mount Allison University
  • Paula Buckley Mount Allison University
  • Douglas Doucette Horizon Health Network, Dalhousie Universit

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v66i3.1255

Keywords:

clinical pharmacy services, expanded pharmacy services, patient expectations, services de pharmacie clinique, services de pharmacie élargis, attentes des patients

Abstract

ABSTRACT

Background: The role of hospital pharmacists has evolved over the past couple of decades from preparation and distribution of medications to active involvement in health care teams, through identification and resolution of patients’ medication-related issues in an effort to improve patient outcomes. However, patients’ preferences about pharmacy services are not well known.

Objective: To use content analysis of open-ended survey responses from recently discharged patients to determine desired pharmacy services.

Methods: Former inpatients were randomly selected for participation in a telephone survey following discharge from acute care hospitals in the Horizon Health Network in New Brunswick. The survey included the question, “What service or information would you like a pharmacist to provide in the hospital that would most help you in managing your medications?” For responses to this question, 2 raters established response categories, obtained acceptable inter-rater agreement, and independently scored the responses.

Results: Four global categories of responses were obtained, each having multiple subcategories. Of the 703 responses (from 325 respondents), 445 (63.3%) were related to the category “information about medications”, including purpose, adherence, and side effects. The second most common response category was “self-disclosure” (167 [23.8%]), including experiences with pharmacies, medications, or hospitals. Less frequently, responses pertained to “pharmacy services” (54 [7.7%]), such as medication costs and continuity of care, and to “information source for medications” (37 [5.3%]).

Conclusions: Most respondents to this survey wanted hospital pharmacists to provide a general medication overview, including information about side effects and interactions, during their admission. The results suggest that many patients are unaware of other potential clinical services that pharmacists can provide. A future study could assess patients’ willingness to select from a guiding list of potential clinical services.

RÉSUMÉ

Contexte : Le rôle des pharmaciens d’hôpitaux a évolué au cours des vingt dernières années de la préparation et de la distribution des médicaments à la participation active au sein des équipes de soins, en contribuant à la détection et à la résolution des problèmes liés aux médicaments dans un effort pour améliorer les résultats thérapeutiques. Toutefois, on connaît mal les préférences des patients quant aux services de pharmacie.

Objectif : Effectuer une analyse du contenu des réponses données par les patients venant d’obtenir leur congé de l’hôpital aux questions ouvertes d’un sondage afin de préciser les services de pharmacie souhaités.

Méthodes : Des patients qui avaient été hospitalisés ont été choisis au hasard pour répondre à un sondage téléphonique après avoir reçu leur congé d’hôpitaux de soins de courte durée du Réseau de santé Horizon du Nouveau-Brunswick. Le sondage incluait la question suivante : « Quel service ou quelle information aimeriez-vous que le pharmacien vous fournisse à l’hôpital pour vous aider à mieux gérer vos médicaments? » En ce qui concerne les réponses à cette question, deux évaluateurs ont déterminé les catégories de réponses, obtenu une entente inter-évaluateurs acceptable et attribué une cote indépendante aux réponses.

Résultats :Quatre grandes catégories de réponses ont été définies, chacune possédant plusieurs sous-catégories. Des 703 réponses (de 325 répondants), 445 (63,3 %) avaient trait à la catégorie « information sur les médicaments », incluant le but, l’observance et les effets secondaires. La deuxième catégorie de réponses la plus courante était l’« ouverture personnelle » (167 [23,8 %]), incluant l’expérience des répondants avec les pharmacies, les médicaments ou les hôpitaux. Dans une moindre mesure, les réponses avaient trait aux « services de pharmacie » (54 [7,7 %]), comme le coût des médicaments et la continuité des soins, et à la « source d’information sur les médicaments » (37 [5,3 %]).

Conclusions : La plupart des répondants à ce sondage désiraient que les pharmaciens d’hôpitaux leur donnent des renseignements généraux sur les médicaments, notamment de l’information sur les effets secondaires et les interactions, pendant leur séjour. Les résultats suggèrent également que de nombreux patients ignorent les autres services cliniques potentiels que les pharmaciens peuvent leur fournir. Une prochaine étude pourrait évaluer la volonté des patients à choisir les services cliniques potentiels d’une liste de référence.

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Published

2013-06-25

Issue

Section

Original Research / Recherche originale