https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/issue/feed Canadian Journal of Hospital Pharmacy 2023-07-05T08:00:04-07:00 The Canadian Journal of Hospital Pharmacy cjhp@multi-med.com Open Journal Systems <p><em>The</em> <em>CJHP </em>is indexed by EBSCO Discovery Service (including IPA), Embase, and Scopus, archived in PubMed Central and searchable via Google Scholar.</p> https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3352 Gestion de l’interaction entre le tacrolimus et le nirmatrelvir/ritonavir dans le traitement de la COVID-19 en transplantation d’organe solide 2022-09-29T08:48:04-07:00 Vincent Leclerc vincent.leclerc@ssss.gouv.qc.ca Alexandre Sanctuaire alexandre.sanctuaire.iucpq@ssss.gouv.qc.ca Nathalie Châteauvert nathalie.chateauvert@ssss.gouv.qc.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3299 Considering Sex and Gender in Therapeutics throughout the Product Life Cycle: A Narrative Review and Case Study of Gilteritinib 2022-09-12T06:39:23-07:00 Mira Maximos mmaximos@uwaterloo.ca Andreea Brabete andreea.c.brabete@gmail.com Mê-Linh Lê Me-Linh.Le@umanitoba.ca Lorraine Greaves lgreaves@cw.bc.ca <p><strong>Background:</strong> Biological sex–related factors influence pharmacokinetic, pharmacodynamic, and disease processes that may affect the predictability of drug dosing and adverse effects, which may in turn have clinical consequences for patients’ lives. Nonetheless, sex-related factors are not always taken into account in clinical trial design or clinical decision-making, for multiple reasons, including a paucity of studies that clearly and objectively study and measure sex-disaggregated and sex-related outcomes, as well as gaps in regulatory and policy structures for integrating these considerations.</p> <p><strong>Objectives:</strong> To complete a narrative review and use a case study to understand available evidence, inform future research, and provide policy considerations that incorporate information on sex- and gender-related factors into clinician-facing resources.</p> <p><strong>Methods:</strong> A comprehensive review of available literature was conducted using a sex- and gender-based analysis plus (SGBA Plus) approach to identify sex- and/or gender-disaggregated information for gilteritinib, a chemotherapeutic agent. Systematic searches were performed in MEDLINE (Ovid), Embase (Ovid), CENTRAL (Wiley), International Pharmaceutical Abstracts (Ovid), Scopus, and ClinicalTrials.gov, from inception to March 18, 2021. The information was then summarized and compared with the Canadian product monograph for this drug.</p> <p><strong>Results:</strong> Of 311 records screened, 3 provided SGBA Plus information as a component of outcomes, rather than just as categories or demographic characteristics. Of these, 2 were case studies, and 1 was a clinical trial. No studies from the ClinicalTrials.gov database that were in progress at the time of this review provided details about sex-disaggregated outcomes. The Canadian product monograph did not include sex-disaggregated outcome data.</p> <p><strong>Conclusions:</strong> The available evidence from clinical trials, other published literature, and guidance documents does not provide details about sex-disaggregated outcomes for gilteritinib. This paucity of available evidence may create a challenge for clinicians who are making decisions about the efficacy and safety of prescribed therapies in sex-specific populations that have not been well studied.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Les facteurs liés au sexe biologique influencent les processus pharmacocinétiques, pharmacodynamiques et pathologiques, qui peuvent avoir une incidence sur la prévisibilité du dosage des médicaments et des effets indésirables. Ceci peut à son tour avoir des conséquences cliniques sur la vie des patients. Néanmoins, les facteurs liés au sexe ne sont pas toujours pris en compte dans la conception des essais cliniques ou la prise de décision clinique, et cela pour de nombreuses raisons – notamment le manque d’études qui examinent et mesurent clairement et objectivement les résultats ventilés par sexe et liés au sexe ainsi que les lacunes dans les réglementations et structures politiques pour intégrer ces considérations.</p> <p><strong>Objectifs :</strong> Mener un examen narratif et utiliser une étude de cas pour comprendre les preuves disponibles, éclairer les recherches futures et fournir des considérations politiques qui intègrent des informations sur les facteurs liés au sexe et au genre dans les ressources destinées aux cliniciens.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Une revue complète de la littérature disponible a été réalisée à l’aide d’une analyse comparative fondée sur le sexe et le genre Plus (ACSG Plus) pour identifier les informations ventilées par sexe et/ou par genre pour le giltéritinib, un agent chimiothérapeutique. Des recherches systématiques ont été effectuées dans MEDLINE (Ovid), Embase (Ovid), CENTRAL (Wiley), International Pharmaceutical Abstracts (Ovid), Scopus et ClinicalTrials.gov, depuis la création de chaque base de données jusqu’au 18 mars 2021. Ces informations ont ensuite été résumées et comparées avec la monographie canadienne de produit pharmaceutique pour ce médicament.</p> <p><strong>Résultats :</strong> Sur les 311 documents examinés, 3 ont fourni des informations ACSG Plus en tant que composante des résultats, plutôt que simplement en tant que catégories ou caractéristiques démographiques. Parmi ceux-ci, 2 étaient des études de cas et 1 était un essai clinique. Aucune étude de la base de données ClinicalTrials.gov en cours au moment de cette revue n’a fourni de détails sur les résultats ventilés par sexe. La monographie de produit canadienne ne comprenait pas de données sur les résultats ventilées par sexe.</p> <p><strong>Conclusions :</strong> Les preuves disponibles issues d’essais cliniques, d’autres publications et de documents d’orientation ne fournissent pas de détails sur les résultats ventilés par sexe pour le giltéritinib. Ce manque d’éléments probants disponibles peut constituer un défi pour les cliniciens qui prennent des décisions sur l’efficacité et l’innocuité des thérapies prescrites chez des populations sexospécifiques qui n’ont pas été bien étudiées.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3494 Burnout: A Real Problem in Need of Multifaceted Solutions 2023-04-26T10:18:56-07:00 Peter J Zed peter.zed@ubc.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3504 L’épuisement professionnel : un vrai problème qui demande des solutions multiformes 2023-05-09T05:51:39-07:00 Peter J. Zed peter.zed@ubc.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3484 2022 Recipients of Foundation Education Grants and ASHP PLA Scholarship 2023-04-05T11:38:30-07:00 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3325 Hospital Pharmacy Contribution to COVID-19 Vaccination Rollout in Rural Communities 2022-07-13T09:22:18-07:00 Kang-Wei Liu liukang@hhsc.ca Katherine Bishop-Williams katherine.bishop-williams@hnhss.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3243 Positive Effects of an Escape Room Game on Members of a Pharmacy Department 2022-06-30T12:44:49-07:00 Anthony Marcellin anthony.marcellin3@gmail.com Marie-Claude Langevin marie-claude.langevin.chum@ssss.gouv.qc.ca Jean-Philippe Adam jean-philippe.adam.chum@ssss.gouv.qc.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3269 Assessment and Prevention of Burnout in Canadian Pharmacy Residency Programs 2022-04-27T19:24:08-07:00 Caitlin Dempsey caitlin.dempsey@saskhealthauthority.ca Kirsten Fox kirsten.fox@saskhealthauthority.ca Kaitlyn Pagel kaitlyn.pagel@saskhealthauthority.ca Stephanie Zimmer stephanie.zimmer@saskhealthauthority.ca <p><strong>Background:</strong> There is a paucity of literature describing the incidence of burnout among Canadian pharmacy residents, despite evidence that pharmacy professionals are at high risk of burnout. </p> <p><strong>Objectives:</strong> To characterize Canadian pharmacy residents experiencing high levels of burnout, as defined by the Maslach Burnout Inventory (MBI), to describe existing interventions that Canadian pharmacy residents perceive to be effective in managing burnout, and to describe opportunities for Canadian pharmacy residency programs in managing resident burnout.</p> <p><strong>Methods:</strong> An online survey, consisting of 22 validated questions from the MBI and 19 nonvalidated questions developed by the investigators, was distributed by email to 558 Canadian pharmacy residents from the 2020/21, 2019/20, and 2018/19 residency years. </p> <p><strong>Results:</strong> A total of 115 partial or complete survey responses were included in the analysis, and 107 respondents completed the MBI section of the survey. Of these, 62% (66/107) were at high risk of burnout according to at least 1 MBI subscale, with a slight majority of the entire sample being at high risk of burnout on the emotional exhaustion subscale (55/107 [51%]). The most common interventions offered to pharmacy residents to reduce or prevent burnout were mentorship programs, schedule changes, and promotion of self-organization. Current interventions reported to be the most useful were self-care workshops, discussion groups, and workload adjustment. Potential future interventions perceived to be most useful for reducing and preventing burnout were schedule changes and workload adjustment. </p> <p><strong>Conclusions:</strong> More than half of Canadian pharmacy residents who responded to the survey were at high risk of burnout. Canadian pharmacy residency programs should consider implementing additional interventions to help reduce and prevent resident burnout.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Il y a peu de documentation qui décrit l’incidence de l’épuisement professionnel chez les résidents en pharmacie canadiens, malgré les preuves de risques élevés auxquels les professionnels en pharmacie sont exposés.</p> <p><strong>Objectifs :</strong> Décrire les résidents canadiens en pharmacie qui connaissent des niveaux élevés d’épuisement professionnel, tels que définis par l’inventaire d’épuisement mis au point par Maslach et Jackson [en anglais Maslach Burnout Inventory (MBI)]; décrire les interventions existantes que ces personnes perçoivent comme efficaces pour le gérer; et décrire les possibilités de gestion de l’épuisement professionnel dans les programmes canadiens de résidence en pharmacie.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Une enquête en ligne comprenant 22 questions validées <br />du MBI et 19 questions non validées, préparées par les enquêteurs, a été envoyée par courriel à 558 résidents canadiens en pharmacie des années de résidence 2020-2021, 2019-2020 et 2018-2019. <br />Résultats : Au total, 115 réponses partielles ou complètes ont été incluses dans l’analyse, et 107 répondants ont rempli la section MBI de l’enquête. Parmi ces derniers, 62 % (66/107) présentaient un risque élevé d’épuisement professionnel selon au moins 1 sous-échelle du MBI, une légère majorité de l’ensemble de l’échantillon présentant un risque élevé d’épuisement professionnel sur la sous-échelle d’épuisement émotionnel (55/107 [51 %]). Les interventions les plus courantes offertes aux résidents en pharmacie pour réduire ou prévenir l’épuisement professionnel étaient les programmes de mentorat, les changements d’horaire et la promotion de l’auto-organisation. Les interventions actuelles signalées comme étant les plus utiles étaient les ateliers d’autosoins, les groupes de discussion et l’adaptation de la charge de travail. Les interventions futures potentielles perçues comme les plus utiles pour réduire et prévenir l’épuisement professionnel étaient les changements d’horaire et l’adaptation de la charge de travail.</p> <p><strong>Conclusions :</strong> Plus de la moitié des résidents canadiens en pharmacie qui ont répondu à l’enquête présentaient un risque élevé d’épuisement professionnel. Les programmes canadiens de résidence en pharmacie devraient envisager de mettre en œuvre des interventions supplémentaires pour aider à le réduire et à le prévenir.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2022 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3286 Get Smart, Canada: Exploring Smart Pump Implementation, Management, and Compliance with Standards through a Nationwide Survey 2022-07-18T05:55:04-07:00 Ashley Sproul ashley.sproul@horizonnb.ca Hillary Newman hillary.newman@horizonnb.ca <p><strong>Background:</strong> Smart pump technology is relatively new, and uncertainty exists regarding best practices for development and management of the drug libraries in these devices. In Canadian hospitals, IV smart pumps and their drug libraries are created and maintained according to recommendations from Accreditation Canada and guidelines from the US Institute for Safe Medication Practices (ISMP). Current compliance with these standards in Canada is unknown. However, neither organization provides specific operational steps detailing how to effectively create and manage a drug library, which leaves significant room for interpretation. Furthermore, the human resources dedicated to creation and management of these libraries in accordance with guidelines and standards are unknown. </p> <p><strong>Objectives:</strong> To describe current compliance with standards and guidelines for smart pump drug libraries; the processes used for drug library set-up, management, training, and support; and the resources currently used for these activities in Canadian hospitals. </p> <p><strong>Methods:</strong> A 43-question online survey was made available in spring 2021 to multidisciplinary team members involved in implementation of IV smart pumps and/or management of drug libraries in Canadian hospitals. </p> <p><strong>Results:</strong> A total of 55 complete or partial responses were received. Most responses indicated that standards set by Accreditation Canada and ISMP were not being met, with only 30% (14/47) updating their libraries at least quarterly and 47% (20/43) performing quality reviews at least every 6 months. Although the majority of respondents reported regular monitoring of compliance, 30% (11/37) did not perform such monitoring. Results further indicated variation across Canadian hospitals in set-up, management, training, and support related to drug libraries, as well as variation in the human resources available for these activities. </p> <p><strong>Conclusions:</strong> Canadian health authorities and organizations are not meeting current ISMP and Accreditation Canada standards for smart pumps. Variation exists in terms of strategies for creating and managing drug libraries, as well as in the training and resources needed to support these initiatives. Canadian health authorities and organizations should prioritize meeting these standards and should closely review the resources required to do so.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> La technologie des pompes « intelligentes » est relativement nouvelle et des zones d’ombre subsistent quant aux meilleures pratiques de développement et de gestion des bibliothèques de médicaments intégrées à ces appareils. Dans les hôpitaux canadiens, les pompes IV intelligentes et leurs bibliothèques sont créées et maintenues conformément aux recommandations d’Agrément Canada et aux lignes directrices de l’Institute for Safe Medication Practices (ISMP; États-Unis). Le respect actuel de ces normes au Canada est inconnu. Cependant, aucune des organisations ne fournit de mesures opérationnelles particulières détaillant comment créer et gérer efficacement une bibliothèque de médicaments, ce qui laisse une grande marge d’interprétation. De plus, on ne connaît pas les ressources humaines consacrées à la création et à la gestion de ces bibliothèques conformément aux lignes directrices et aux normes.</p> <p><strong>Objectifs :</strong> Décrire, dans un premier temps, dans quelle mesure les lignes directrices et les normes régissant les bibliothèques de pompes « intelligentes » sont respectées; ensuite, les processus utilisés pour mettre en place la bibliothèque de médicaments, la gérer, former et soutenir le personnel; et, finalement, les ressources actuellement utilisées pour ces activités dans les hôpitaux canadiens. </p> <p><strong>Méthodes :</strong> Au printemps 2021, un sondage en ligne comportant 43 questions a été mis à la disposition des membres d’équipes multidisciplinaires impliquées dans la mise en œuvre des pompes intelligentes IV et/ou la gestion des bibliothèques de médicaments dans les hôpitaux canadiens. </p> <p><strong>Résultats :</strong> Au total, 55 réponses complètes ou partielles ont été reçues. La plupart des réponses ont signalé que les normes établies par Agrément Canada et l’ISMP n’étaient pas respectées. En effet, seulement 30 % (14/47) actualisaient leur bibliothèque au moins tous les trimestres et 47 % (20/43) effectuaient des examens qualitatifs au moins tous les 6 mois. Bien que la majorité des répondants aient fait état d’un contrôle régulier de la conformité, 30 % (11/37) n’effectuaient pas un tel contrôle. Les résultats ont en outre indiqué des variations entre les hôpitaux canadiens en matière de configuration, de gestion, de formation et de soutien liés aux bibliothèques de médicaments, ainsi que des variations dans les ressources humaines disponibles pour ces activités. </p> <p><strong>Conclusions :</strong> Les autorités et organismes de santé canadiens ne respectent pas les normes actuelles de l’ISMP et d’Agrément Canada pour les pompes intelligentes. On observe des variations en termes de stratégies de création et de gestion de bibliothèques de médicaments, ainsi que de formation et de ressources nécessaires pour soutenir ces initiatives. Les autorités et les organismes de santé canadiens devraient accorder la priorité au respect de ces normes et devraient examiner de près les ressources nécessaires pour y parvenir.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3331 Feasibility of a Hospital Peer Review Continuous Quality Improvement Program for Pharmacists’ Documentation: A Mixed-Methods Study 2022-04-25T15:15:38-07:00 Alexandra Hinse Alexandra.hinse@muhc.mcgill.ca Sophie Gauthier sophie.gauthier@muhc.mcgill.ca Tyler Morissette tyler.liam.morissette@gmail.com Caroline Phuong caroline.phuong@muhc.mcgill.ca Rusaila Shakhtur-Alqawasma Rusaila.shakhtur@muhc.mcgill.ca Nancy L Sheehan nancy.sheehan@muhc.mcgill.ca Catherine Sicard catherine.sicard1@gmail.com <p><strong>Background:</strong> Peer review to assess the quality of documentation is essential, as it provides a framework for constructive feedback, using evaluators with similar qualifications to increase acceptability.</p> <p><strong>Objective:</strong> To determine the feasibility of implementing a peer review continuous quality improvement program for pharmacists’ documentation at the Montreal Children’s Hospital.</p> <p><strong>Methods:</strong> A prospective, single-centre mixed-methods feasibility study was conducted (from January to June 2021) to evaluate the practicality and acceptability of a peer review program (PRP) for assessing the quality of pharmacists’ documentation. A peer review committee of 5 pharmacists evaluated their peers’ clinical notes using a standardized assessment tool. Practicality was determined through the time required for administrative and evaluative tasks and the resources needed for each evaluation cycle. Acceptability was determined through pooled quantitative data related to pharmacists’ perceived relevance of the PRP, confidence in their peers, and satisfaction with the evaluation process. Qualitative data collected through surveys, a focus group, and semistructured individual interviews helped to further explain the results.</p> <p><strong>Results:</strong> A total of 37.4 hours was required to complete both administrative and evaluative tasks in one peer review cycle, which respected the budgeted cut-off for practicality. Acceptability was also achieved, given that more than 80% of survey respondents found the PRP relevant to their practice, were confident in their peers, and were satisfied with the PRP. Qualitative results showed that participants found the PRP to be instructive and that qualitative feedback was preferred over a grade issued as a percentage.</p> <p><strong>Conclusion:</strong> This study showed that it is feasible to implement a PRP to assess the quality of pharmacists’ documentation. To ensure success, it is key that documentation objectives and department resources <br />be predefined.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> L’évaluation par les pairs afin d’évaluer la qualité de la documentation est essentielle, car elle fournit un cadre pour une rétroaction constructive émise par des évaluateurs ayant des qualifications similaires afin d’augmenter l’acceptabilité.</p> <p><strong>Objectif :</strong> Déterminer la faisabilité d’implanter un programme d’évaluation par les pairs en continu de la qualité de la documentation des pharmaciens à l’Hôpital de Montréal pour Enfants.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Une étude de faisabilité prospective, monocentrique et de méthodes mixtes a été menée (de janvier à juin 2021) pour évaluer la praticité et l’acceptabilité d’un programme d’évaluation par les pairs (PEP) ayant pour but d’évaluer la qualité de la documentation des pharmaciens. Un comité d’évaluation par les pairs composé de 5 pharmaciens a <br />évalué les notes cliniques de leurs pairs à l’aide d’un outil d’évaluation standardisé. La praticité a été déterminée par le temps requis pour les tâches administratives et d’évaluation et les ressources nécessaires pour chaque cycle d’évaluation. L’acceptabilité a été déterminée grâce à des données quantitatives regroupées liées à la pertinence perçue du PEP par les pharmaciens, à la confiance envers leurs pairs et à la satisfaction à l’égard du processus d’évaluation. Les données qualitatives recueillies par le biais de sondages, d’un groupe de discussion et d’entretiens individuels semi-structurés ont permis d’expliquer davantage les résultats.</p> <p><strong>Résultats :</strong> Un total de 37,4 heures a été nécessaire pour accomplir les tâches administratives et d’évaluation dans un cycle d’évaluation par les pairs, ce qui respectait le seuil budgété pour des raisons pratiques. L’acceptabilité a également été atteinte puisque plus de 80 % des répondants au sondage trouvaient le PEP pertinent pour leur pratique, avaient confiance en leurs pairs et étaient satisfaits du programme. Les résultats qualitatifs ont montré que les participants trouvaient le PEP instructif et que la rétroaction sous forme de commentaires état préférée à une note émise en pourcentage.</p> <p><strong>Conclusion :</strong> Cette étude a démontré qu’il est possible de mettre en place un PEP pour évaluer la qualité de la documentation des pharmaciens. Pour garantir sa réussite, il est essentiel de prédéfinir les objectifs de documentation et les ressources départementales à disposition.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3337 Vancomycin Therapeutic Drug Monitoring: A Cross-Sectional Survey of Canadian Hospitals 2022-09-06T07:12:26-07:00 Sarah C J Jorgensen sarah.jorgensen@utoronto.ca Mark McIntyre mark.mcintyre@uhn.ca Jennifer Curran jennifer.curran@uhn.ca Miranda So miranda.so@uhn.ca <p><strong>Background:</strong> Little is known about the current landscape of vancomycin therapeutic drug monitoring (TDM) in Canadian hospitals, which operate within publicly funded health care systems.</p> <p><strong>Objectives:</strong> To determine current TDM practices for vancomycin and associated challenges and to gather perceptions about TDM based on area under the concentration–time curve (AUC) in Canadian hospitals. </p> <p><strong>Methods:</strong> An electronic survey was distributed to hospital pharmacists in spring 2021 through multiple national and provincial antimicrobial stewardship, public health, and pharmacy organizations. The survey gathered data about hospital characteristics, TDM methods, inclusion criteria for patient selection, pharmacokinetic and pharmacodynamic targets, vancomycin susceptibility testing and reporting, and perceived barriers and challenges. </p> <p><strong>Results:</strong> In total, 120 pharmacists from 10 of the 13 provincial and territorial jurisdictions in Canada, representing 12.5% of Canadian acute care hospitals (n = 962), completed at least 90% of survey questions. The predominant TDM method was trough-based (107/119, 89.9%); another 10.1% of respondents (12/119) reported performing AUC-based TDM (with or without trough-based TDM), and 17.9% (19/106) of those not already using AUC-based TDM were considering implementing it within 1 to 2 years. Among hospitals performing trough-based TDM, 60.5% (66/109) targeted trough levels between 15 and 20 mg/L for serious infections with methicillin-resistant Staphylococcus aureus. One-quarter of the respondents using this method (27/109, 24.8%) agreed that trough-based TDM was of uncertain benefit, and about one-third (33/109, 30.3%) were neutral on this question. Multiple challenges were identified for trough-based TDM, including sub- or supra-therapeutic concentrations and collection of specimens at inappropriate times. Overall, 40.5% (47/116) of respondents agreed that AUC-based TDM was likely safer than trough-based TDM, whereas 23.3% (27/116) agreed that AUC-based TDM was likely more effective. </p> <p><strong>Conclusions:</strong> This survey represents a first step in developing evidence-based, standardized best practices for vancomycin TDM that are uniquely suited to the Canadian health care system.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> On connaît peu de choses sur le paysage actuel du suivi thérapeutique pharmacologique (STP) de la vancomycine dans les hôpitaux canadiens, dont les activités s’inscrivent dans le cadre des systèmes de soins de santé financés par les deniers publics.</p> <p><strong>Objectifs :</strong> Déterminer les pratiques actuelles de STP de la vancomycine et les défis associés et recueillir les perceptions concernant le STP sur la base de l’aire sous la courbe de la concentration en fonction du temps (ASC) dans les hôpitaux canadiens.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Un sondage a été distribué électroniquement aux pharmaciens d’hôpitaux au printemps 2021 par plusieurs organismes nationaux et provinciaux de gestion de l’utilisation des antimicrobiens, de santé publique et de pharmacie. Le sondage a permis de rassembler des données concernant les caractéristiques des hôpitaux, les méthodes de STP, les critères d’inclusion pour la sélection des patients, les objectifs pharmacocinétiques et pharmacodynamiques, les tests de sensibilité à la vancomycine et les rapports des résultats, ainsi que les obstacles et les défis perçus.</p> <p><strong>Résultats :</strong> Au total, 120 pharmaciens de 10 des 13 provinces et territoires du Canada, représentant 12,5 % des hôpitaux canadiens de soins actifs (n = 962), ont répondu à au moins 90 % des questions du sondage. La méthode de STP prédominante utilisée était celle de la concentration minimale (107/119, 89,9 %); un autre 10,1 % des répondants (12/119) ont déclaré effectuer un STP basé sur l’ASC (avec ou sans STP basé sur la concentration minimale), et 17,9 % (19/106) de ceux qui n’effectuaient pas déjà le STP basé sur l’ASC envisageaient de le mettre en œuvre d’ici 1 à 2 ans. Parmi les hôpitaux pratiquant le STP basé sur la concentration minimale, 60,5 % (66/109) ciblaient des concentrations minimales entre 15 et 20 mg/L pour les infections graves à Staphylococcus aureus résistant à la méthicilline. Un quart des répondants qui utilisaient cette méthode (27/109, 24,8 %) convenaient que les avantages du STP basé sur la concentration minimale étaient incertains, et environ un tiers (33/109, 30,3 %) étaient neutres. De multiples défis ont été identifiés pour le STP basé sur la concentration minimale, notamment des concentrations sous- ou supra-thérapeutiques et la collecte d’échantillons à des moments inappropriés. Dans l’ensemble, 40,5 % (47/116) des répondants convenaient que le STP basé sur l’ASC était probablement plus sûr que le STP basé sur la concentration minimale, tandis que 23,3 % (27/116) convenaient que le STP basé sur l’ASC était probablement plus efficace. </p> <p><strong>Conclusions :</strong> Ce sondage représente une première étape dans l’élaboration de pratiques exemplaires normalisées et fondées sur des données probantes pour le STP de la vancomycine qui sont particulièrement adaptées au système de santé canadien.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3261 Older Adults’ Use of and Interest in Technology and Applications for Health Management: A Survey Study 2022-07-04T09:53:07-07:00 Ashley Sproul ashley.sproul@horizonnb.ca Jonathan Stevens jonathan.stevens@horizonnn.ca Jacqueline Richard jacqueline.richard@horizonnn.ca <p><strong>Background:</strong> Older adults face challenges with managing their medications, obtaining health education, and accessing health services. Mobile health (mHealth), defined as any medical or public health practice facilitated through mobile devices, could help to overcome these difficulties.</p> <p><strong>Objectives:</strong> To determine what technologies and apps are in current use by older adults, to explore the types of technologies and apps that may be of interest to people in this age group, to explore concerns about technologies, and to examine any age-related differences. </p> <p><strong>Methods:</strong> Adults 60 years of age or older were invited to complete a 35-item electronic survey, in either French or English, which was distributed through social media and by email from organizations working with older adults. The survey was conducted in mid-2020.</p> <p><strong>Results:</strong> A total of 266 respondents completed some or all of the survey. Most participants had a mobile phone (229/243, 94.2%), and approximately one-third (78/222, 35.1%) had used a health-related app in the previous 12 months; this level of usage was consistent across age groups. Most respondents were interested in using an app to improve their health (171/225, 76.0%), with variation by age: highest among those 60–64 years of age (82/95, 86.3%), lower among those 80 years or older (40/52, 76.9%), and lowest among those 65–69 years of age (6/14, 42.9%). Most older adults were interested in using an app to ask questions of pharmacists (161/219, 73.5%) and to review their medications (154/218, 70.6%). Participants’ mHealth concerns focused on costs, disclosure of personal information, effectiveness, usability, and endorsement by health care providers. The study limitations included challenges related to electronic recruitment and survey distribution, as well as a high representation of participants with postsecondary education.</p> <p><strong>Conclusions:</strong> These findings suggest that a substantial proportion of older adults are already using and are interested in using mHealth for health information, to ask questions, and/or to review their medications with a health care team member.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Les personnes âgées sont confrontées à des difficultés pour gérer leurs médicaments, s’informer sur la santé et accéder aux services de santé. Les applications de « santé mobile », définies comme toute pratique médicale ou de santé publique facilitée par des appareils mobiles, pourraient aider à surmonter ces difficultés.</p> <p><strong>Objectifs :</strong> Déterminer quelles technologies et applications sont actuellement utilisées par les aînés; examiner celles qui pourraient être intéressantes dans cette tranche d’âge; étudier les préoccupations concernant les technologies et examiner les différences liées à l’âge. </p> <p><strong>Méthodes :</strong> Des adultes d’au moins 60 ans ont été invités à répondre à un sondage électronique comprenant 35 questions en français ou en anglais. Ce sondage, mené à la mi-2020, a été diffusé par des organismes travaillant avec des aînés via les médias sociaux et par courriel. </p> <p><strong>Résultats :</strong> Au total, 266 participants y ont répondu en partie ou en totalité. La plupart des répondants avaient un téléphone portable (229/243, 94,2 %) et environ un tiers (78/222, 35,1 %) avaient utilisé une application liée à la santé au cours des 12 derniers mois; ce taux d’utilisation était constant tous groupes d’âge confondus. La plupart des répondants souhaitaient utiliser une application pour améliorer leur santé (171/225, 76,0 %), avec des variations du taux d’utilisation selon l’âge : le plus élevé chez les 60 à 64 ans (82/95, 86,3 %), un peu moins chez les 80 ans ou plus (40/52, 76,9 %), et le plus bas chez les 65 à 69 ans (6/14, 42,9 %). La plupart des personnes âgées souhaitent utiliser une application pour poser des questions aux pharmaciens (161/219, 73,5 %) et pour s’informer sur leurs médicaments (154/218, 70,6 %). Les préoccupations des participants en matière de « santé mobile » portaient sur les coûts, la divulgation d’informations personnelles, l’efficacité, la convivialité et l’approbation par les prestataires de soins de santé. On notera, parmi <br />les limites de l’étude, les défis liés au recrutement électronique et à la distribution électronique des sondages, ainsi qu’une forte représentation de participants ayant fait des études postsecondaires.</p> <p><strong>Conclusions :</strong> Ces résultats portent à croire qu’une proportion importante d’adultes âgés utilisent déjà la technologie de « santé mobile » et souhaitent l’utiliser pour obtenir des informations sur la santé, poser des questions et/ou s’informer sur leurs médicaments auprès d’un membre de l’équipe de soins de santé.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3349 Characterizing the Use of Nabiximols (∆9-Tetrahydrocannabinol–Cannabidiol) Buccal Spray in Pediatric Patients 2022-09-13T07:12:14-07:00 Lianne Hagg lianne.hagg@cw.bc.ca Sarah Leung 123@123.com Roxane Carr rcarr2@cw.bc.ca <p><strong>Background:</strong> Nabiximols is a commercially available cannabinoid buccal spray containing 2.7 mg ∆9-tetrahydrocannabinol (THC) and 2.5 mg cannabidiol (CBD) per spray. It is approved by Health Canada for adults with cancer pain or spasticity/neuropathic pain related to multiple sclerosis. Despite a lack of published studies regarding the use of nabiximols in children, it is being used in clinical practice for indications of pain, nausea/vomiting, and spasticity.</p> <p><strong>Objective:</strong> To describe the use of nabiximols in children. </p> <p><strong>Methods:</strong> This retrospective single-cohort study involved hospitalized pediatric patients who received at least 1 dose of nabiximols between January 2005 and August 2018. Descriptive statistical analyses were performed.</p> <p><strong>Results:</strong> A total of 34 patients were included. The median age was 14 (range 0.6–18) years, and 11 patients (32%) were admitted under the oncology service. The median dose of nabiximols was 1.9 (range 0.3–10.8) sprays per day, and the median duration was 3.8 (range 1–213) days. Nabiximols was most commonly used to treat pain and nausea/vomiting and was most frequently prescribed by pain specialists. Perceived effectiveness was documented in 17 (50%) of the cases, with variable results being reported. The most commonly reported adverse effects were drowsiness and tachycardia (3/34, 9%, for each). </p> <p><strong>Conclusion:</strong> In this study, nabiximols was prescribed for children in all age groups, for a variety of conditions, but most commonly for pain and nausea/vomiting. Further study, in the form of a large, prospective randomized controlled trial with clearly defined efficacy and safety end points for nausea/vomiting and/or pain, is needed to determine whether nabiximols is effective and safe in children.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Le nabiximols est un vaporisateur buccal cannabinoïde disponible dans le commerce qui contient 2,7 mg de <br />∆9-tetrahydrocannabinol [THC] et 2,5 mg de cannabidiol [CBD] par vaporisation. Il est approuvé par Santé Canada pour les adultes souffrant de douleur cancéreuse ou de spasticité/douleur neuropathique liée à la sclérose en plaques. Malgré le manque d’études publiées concernant l’utilisation du nabiximols chez les enfants, il est utilisé en pratique clinique pour des indications de douleur, de nausées/vomissements et de spasticité.</p> <p><strong>Objectif :</strong> Décrire l’utilisation du nabiximols chez les enfants.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Cette étude rétrospective à cohorte unique comprenait des patients pédiatriques hospitalisés ayant reçu au moins 1 dose de nabiximols entre janvier 2005 et août 2018. Des analyses statistiques descriptives ont été réalisées.</p> <p><strong>Résultats :</strong> Au total, 34 patients ont été inclus. L’âge médian était de 14 ans [intervalle de 0,6 à 18 ans] et 11 enfants (32 %) étaient des patients en oncologie. La dose médiane de nabiximols était de 1,9 [intervalle de 0,3 à 10,8] vaporisation par jour et la durée médiane était de 3,8 [intervalle de 1 à 213] jours. Le nabiximols était le plus couramment utilisé pour traiter la douleur et les nausées/vomissements et était le plus souvent prescrit par des spécialistes de la douleur. L’efficacité perçue a été documentée dans 17 (50 %) des cas, avec des résultats variables rapportés. Les effets indésirables le plus fréquemment rapportés étaient la somnolence et la tachycardie (3/34, 9 % chacun). </p> <p><strong>Conclusion :</strong> Dans cette étude, le nabiximols a été prescrit à des enfants de toutes les tranches d’âge, pour diverses pathologies, mais le plus souvent pour des douleurs et des nausées/vomissements. Une étude plus approfondie, sous la forme d’un vaste essai contrôlé randomisé prospectif avec des paramètres d’efficacité et d’innocuité clairement définis pour les nausées/vomissements et/ou la douleur, est nécessaire pour déterminer si le nabiximols est efficace et sûr chez les enfants.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3374 Impact of Pharmacist-Provided Education Using New Information Sheets on Activation in Patients Treated with Oral Antineoplastic Drugs (IMPACT-OAD Project) 2022-09-23T08:58:39-07:00 Karine Almanric kalmanric.csssl@ssss.gouv.qc.ca Viviane Le-Nguyen viviane.lenguyen.cissslav@ssss.gouv.qc.ca Sandrine Léger sandrine.leger.cissslav@ssss.gouv.qc.ca Walid Nahi nahi.walid.cissslav@ssss.gouv.qc.ca Hugo Ricignuolo hugo.ricignuolo.09cisss@ssss.gouv.qc.ca Gabrielle St-Louis gabrielle.stlouis.cissslav@ssss.gouv.qc.ca Ariane Cantin acantin.csssl@ssss.gouv.qc.ca Amélie L'Ecuyer alecuyer.csssl@ssss.gouv.qc.ca Nathalie Letarte nathalie.letarte.chum@ssss.gouv.qc.ca <p><strong>Background:</strong> Oral antineoplastic drugs (OADs) play an increasing role in the treatment of cancer. Patients must have a high degree of understanding and autonomy to manage the numerous adverse effects at home. In Quebec, recommendations have been made for oncology pharmacists to systematically counsel all patients who are starting <br />an OAD.</p> <p><strong>Objective:</strong> To measure the impact of education provided by oncology pharmacists on patient activation.</p> <p><strong>Methods:</strong> In this prospective, single-centre, observational cohort study, patients starting an OAD received education from oncology pharmacists, who used the 2020 updated version of information sheets from the Groupe d’étude en oncologie du Québec (GEOQ, www.geoq.info). The Patient Activation Measure (PAM-13) questionnaire was used to measure patients’ activation before and after the intervention. </p> <p><strong>Results:</strong> Of the 43 patients recruited in the intention-to-treat analysis, 41 were included in the modified intention-to-treat analysis. The mean difference between PAM-13 scores before and after the intervention was 2.30 (standard deviation [SD] 11.85) (p = 0.22) in the intention-to-treat analysis and 3.63 (SD 10.33) (p = 0.032) in the modified intention-to-treat analysis; these differences were less than the 5 points required for a result to be considered clinically meaningful. None of the effect-modifying variables for which data were collected had a significant impact on the degree of activation; however, a weak negative correlation was observed between the level of health literacy and the change in PAM-13 score.</p> <p><strong>Conclusions:</strong> The study did not show a clinically meaningful change in patient activation following pharmacist-provided education, according to the updated GEOQ information sheets. Further studies are needed to evaluate these data in a larger population and to determine whether the impact of education persists beyond the first treatment cycle.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Les médicaments antinéoplasiques par voie orale (MAVO) occupent une place grandissante dans le traitement du cancer. Les patients doivent avoir un degré élevé de compréhension et d’autonomie pour gérer les nombreux effets indésirables à domicile. Au Québec, des recommandations ont été émises pour que les pharmaciens en oncologie conseillent systématiquement tous les patients qui débutent des MAVO.</p> <p><strong>Objectif :</strong> Mesurer l’impact des enseignements effectués par les pharmaciens en oncologie sur l’activation du patient.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Dans cette étude de cohorte prospective, monocentrique et observationnelle, les patients qui commençaient à prendre des MAVO ont reçu un enseignement effectué par un pharmacien en oncologie. Ceux-ci utilisaient les feuillets d’information pour les patients du Groupe d’étude en oncologie du Québec (GEOQ, www.geoq.info) mis à jour en 2020. Le questionnaire de Mesure d’activation du patient (MAP-13) a été utilisé pour mesurer l’activation des participants avant et après l’intervention.</p> <p><strong>Résultats :</strong> Sur les 43 participants recrutés dans l’analyse en intention de traiter, 41 ont été inclus dans l’analyse en intention de traiter modifiée (mITT). La différence moyenne entre les scores MAP-13 avant et après était de 2,30 (écart type [SD] 11,85) (p = 0,22) dans l’analyse en intention de traiter et de 3,63 (SD 10,33) (p = 0,032) dans l’analyse mITT; ces différences étaient inférieures aux 5 points requis pour qu’un résultat <br />soit considéré comme cliniquement significatif. Aucune des variables modificatrices d’effet pour lesquelles des données ont été recueillies n’a eu d’effet significatif sur le degré d’activation; cependant, une faible corrélation négative a été observée entre le niveau de littératie en santé et la variation du score MAP-13.</p> <p><strong>Conclusions :</strong> L’étude n’a pas démontré de changement cliniquement significatif dans l’activation des patients à la suite de l’enseignement effectué par le pharmacien en oncologie sur la base des feuillets d’information actualisés du GEOQ. D’autres études sont nécessaires pour évaluer ces données chez une plus grande population et pour déterminer si l’impact de l’enseignement perdure au-delà du premier cycle de traitement.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3283 Training for Collaborative Care: How Hospital Team Members View Pharmacy Students 2022-08-16T10:50:49-07:00 Kerry Wilbur kerry.wilbur@ubc.ca Tila Pelletier tila.pelletier@vch.ca <p><strong>Background:</strong> Interprofessional education activities are prevalent across health professional curricula in Canada. Students develop collaborative roles through structured on-campus programming; however, the ways in which established teams engage learners in hospital settings are unknown.</p> <p><strong>Objective:</strong> To explore how mixed-discipline professionals describe expectations and experiences related to collaborating with pharmacy students who join their team for training.</p> <p><strong>Methods:</strong> Mixed-discipline team members of an acute medicine clinical teaching unit were interviewed according to a semistructured interview guide. Participants described encounters with pharmacy trainees and shared expectations of the students’ collaborator roles in patient care. Audiorecordings of the interviews were transcribed and coded independently by 2 researchers, who synthesized the data and used the template analysis method to derive themes.</p> <p><strong>Results:</strong> Fourteen team members from various disciplines were recruited. Participants’ descriptions of collaborative roles were organized into 2 main themes: pharmacy students as informants and pharmacy students as a bridge. A third integrative theme, engagement, encompassed how team members described pharmacy trainees enacting these roles. Team members sought pharmacy students’ medication-oriented expertise (e.g., dosing, compatibilities), and physicians often relied on the students’ familiarity with study data to guide treatment choices. Nonphysicians capitalized on pharmacy student proximity to physicians to understand such decision-making and inform their own patient care. Accounts of pharmacy students’ consultations with team members for patient assessments or to access other multidisciplinary knowledge were infrequent.</p> <p><strong>Conclusions:</strong> Most team members’ expectations of pharmacy students in terms of the collaborator role lacked routine engagement or shared decision-making. These views represent challenges to the development of skills in collaborative care in workplace-based learning, which might be addressed through intentional interprofessional exercises assigned by preceptors. Further study is required to understand the potential of practice-based interprofessional education initiatives.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Les activités de formation interprofessionnelle sont répandues dans les programmes d’études des professionnels de la santé au Canada. Les étudiants développent des rôles collaboratifs grâce à des programmes structurés sur les campus; cependant, on ne sait pas comment les équipes de fournisseurs de soins de santé font participer les apprenants en milieu hospitalier.</p> <p><strong>Objectif :</strong> Étudier comment des professionnels de disciplines variées décrivent les attentes et les expériences liées à la collaboration avec les étudiants en pharmacie qui se joignent à leur équipe pour se former.</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Les membres de l’équipe mixte d’une unité de formation clinique en médecine aiguë ont été interviewés selon un guide d’entretien semi-directif. Les participants ont décrit leurs rencontres avec des stagiaires en pharmacie et ont communiqué leurs attentes concernant les rôles collaboratifs des étudiants dans le domaine des soins aux patients. Les enregistrements audio des entretiens ont été retranscrits et codés indépendamment par 2 chercheurs qui ont synthétisé les données et utilisé la méthode d’analyse de modèles pour en dériver les thèmes.</p> <p><strong>Résultats :</strong> Quatorze membres de l’équipe provenant de diverses disciplines ont été recrutés. Les descriptions des rôles collaboratifs offertes par les participants ont été organisées en 2 thèmes principaux : les étudiants en pharmacie « informateurs » et les étudiants « passerelles ». Un troisième thème d’intégration, « l’engagement », englobait la façon dont les membres de l’équipe décrivaient les stagiaires en pharmacie jouant ces rôles. Les membres de l’équipe recherchaient l’expertise des étudiants en pharmacie en matière de médicaments (par exemple, dosage, compatibilités), et les médecins s’appuyaient souvent sur leur familiarité avec les données d’études pour guider les choix de traitement. Les non-médecins tiraient parti, eux, des échanges entre les étudiants en pharmacie et les médecins pour comprendre ce processus décisionnel et informer leurs propres soins aux patients. Les comptes rendus des consultations des étudiants en pharmacie avec les membres de l’équipe pour l’évaluation des patients ou pour accéder à d’autres connaissances multidisciplinaires étaient peu fréquents.</p> <p><strong>Conclusions :</strong> Les attentes de la plupart des membres de l’équipe à l’égard des étudiants en pharmacie en termes de rôle de collaborateur manquaient d’engagement de routine ou de prise de décision partagée. Ces points de vue représentent des défis pour le développement des compétences en soins collaboratifs dans l’apprentissage en milieu de travail, qui pourraient être abordés par des exercices interprofessionnels intentionnels confiés par les précepteurs. Une étude plus approfondie est nécessaire pour comprendre le potentiel des initiatives de formation interprofessionnelle fondées sur la pratique.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3488 Setting our Sights on a Sustainable Future 2023-04-19T06:00:22-07:00 Megan Riordon megan.riordon@kingstonhsc.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3503 Cap sur un avenir durable 2023-05-09T05:45:05-07:00 Megan Riordon megan.riordon@kingstonhsc.ca 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists https://www.cjhp-online.ca/index.php/cjhp/article/view/3381 Neonatal Abstinence Syndrome: A Review of Treatment in the Neonatal Intensive Care Unit 2022-09-15T06:30:54-07:00 Sarah Kain sarah.kain@fraserhealth.ca Brandi Newby Brandi.newby@fraserhealth.ca <p><strong>Background:</strong> Neonatal abstinence syndrome (NAS) is a collection of symptoms that neonates may experience following antenatal exposure to substances that induce withdrawal. Optimal management remains unknown, and there is variation in management and outcomes.</p> <p><strong>Objectives:</strong> To describe the management, length of hospitalization, and adverse events in near-term and full-term neonates with NAS for whom treatment (pharmacotherapy and/or supportive care) was initiated in the neonatal intensive care unit (NICU).</p> <p><strong>Methods:</strong> A chart review was conducted of neonates admitted to the NICU of Surrey Memorial Hospital, Surrey, British Columbia, who received treatment for NAS between September 1, 2016, and September 1, 2021. </p> <p><strong>Results:</strong> A total of 48 neonates met the inclusion criteria. Opioids represented the most frequent type of antenatal exposure. Polysubstance exposures occurred in 45 (94%) of the neonates. Morphine was given to 29 (60%) of the neonates, and phenobarbital to 6 (13%); 5 of these neonates received both medications. The average duration of morphine treatment was 14 days, and the average length of hospitalization (all patients) was 16 days. All of the neonates experienced adverse events; in particular, 9 (30%) of the 30 who received pharmacotherapy were too sedated to feed, compared with 0% of the 18 with no pharmacotherapy.</p> <p><strong>Conclusions:</strong> The common finding of polysubstance antenatal exposure, involving predominantly opioids, was associated with scheduled morphine pharmacotherapy for the majority of patients, prolonged hospitalization, and frequent adverse events. Pharmacotherapy for NAS was associated with levels of sedation that interfered with feeding in neonates.</p> <p><strong>RÉSUMÉ</strong></p> <p><strong>Contexte :</strong> Le syndrome d’abstinence néonatale (SAN) est un ensemble de symptômes que les nouveau-nés peuvent ressentir après une exposition prénatale à des substances qui induisent le sevrage. La prise en charge optimale reste inconnue et il existe des variations quant à la prise en charge et les résultats.</p> <p><strong>Objectifs :</strong> Décrire la prise en charge, la durée de l’hospitalisation et les événements indésirables chez les nouveau-nés prématurés et nés à terme atteints d’un SAN pour lesquels un traitement (pharmacothérapie et/ou soins de soutien) a été initié dans l’unité de soins intensifs néonatals (USIN).</p> <p><strong>Méthodes :</strong> Un examen des dossiers a été effectué sur les nouveau-nés admis à l’USIN de Surrey Memorial Hospital, en Surrey (Colombie-Britannique) qui ont reçu un traitement pour le SAN entre le 1er septembre 2016 et le 1er septembre 2021. </p> <p><strong>Résultats :</strong> Au total, 48 nouveau-nés répondaient aux critères d’inclusion. Les opioïdes représentaient le type d’exposition prénatale le plus fréquent. Des polyexpositions étaient présentes chez 45 (94 %) des nouveau-nés. De la morphine a été administrée à 29 (60 %) nouveau-nés et du phénobarbital à 6 (13 %) nouveau-nés, 5 ayant reçu les deux médicaments. La durée moyenne du traitement morphinique était de 14 jours et la durée moyenne d’hospitalisation (tous patients confondus) était de 16 jours. Tous les nouveau-nés ont présenté des événements indésirables; en particulier, 9 (30 %) des 30 qui avaient reçu une pharmacothérapie n’étaient pas capables de se nourrir à cause de la sédation, contre 0 % des 18 n’ayant pas reçu de pharmacothérapie.</p> <p><strong>Conclusions :</strong> La découverte commune d’une exposition prénatale à plusieurs substances, impliquant principalement des opioïdes, était associée à une pharmacothérapie programmée à base de morphine pour la majorité des patients, à une hospitalisation prolongée et à des événements indésirables fréquents. La pharmacothérapie était associée à des niveaux de sédation empêchant l’alimentation.</p> 2023-07-05T00:00:00-07:00 Copyright (c) 2023 Canadian Society of Hospital Pharmacists