Emotional Impact of Medication-Related Patient Safety Incidents on Canadian Hospital Pharmacists: A Mixed-Methods Study

Authors

  • Mikaela Ney The Ottawa Hospital, Ottawa, Ontario
  • Christine Landry Hôpital Montfort, Ottawa, Ontario
  • Melanie Trinacty The Ottawa Hospital, Ottawa, Ontario
  • Mélanie Joanisse Hôpital Montfort, Ottawa, Ontario
  • Carolanne Caron Hôpital Montfort, Ottawa, Ontario

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.3401

Abstract

Background: Patient safety incidents are the third leading cause of death in Canada. These occurrences have negative effects on patients and on the well-being of health care professionals. They also lead to financial burdens on the health care system. Several organizations focus on minimizing patient safety incidents; however, an area requiring additional research is evaluating the emotional impact of medication-related patient safety incidents (MRPSIs) on Canadian hospital pharmacists. An MRPSI is a preventable, unintended outcome resulting from medication management rather than an underlying disease. The consequences may be no harm, temporary harm, prolonged hospital stay, disability, or death.

Objectives: To describe the psychological burden on pharmacists after occurrence of an MRPSI and to identify supportive strategies.

Methods: This mixed-methods study involved a voluntary survey of hospital pharmacists and structured individual interviews. Survey respondents scored their emotional distress on the Impact of Event Scale (IES), a validated self-reporting tool used to assess the impact of traumatic life events. Interviewees’ responses were analyzed qualitatively.

Results: Of the 128 pharmacists who had experienced an MRPSI and submitted a complete survey response, 105 (82%) had a score above 8 on the IES, indicating that the MRPSI had an important impact. Commonly reported factors contributing to MRPSIs were heavy workload, interruptions, and inexperience. The most desired support strategies included talking to a colleague, compassionate notification of the event through management, and involvement in team debriefs.

Conclusions: The emotional impact of MRPSIs as reported by Canadian hospital pharmacists is significant. Most participants felt that increased support is needed to overcome emotional burdens related to MRPSIs.

RÉSUMÉ

Contexte : Les incidents liés à la sécurité des patients sont la troisième cause de décès au Canada. Ces événements ont des effets négatifs sur les patients et sur le bien-être des professionnels de la santé. Ils entraînent en outre des charges financières pour le système de santé. Plusieurs organismes se concentrent sur la réduction de ces incidents; cependant, l’évaluation de l’effet émotionnel des incidents liés à la sécurité des patients découlant des médicaments (ci-après « les incidents ») sur les pharmaciens hospitaliers canadiens est un domaine qui nécessite des recherches supplémentaires. Un incident est un résultat évitable et imprévu résultant de la gestion des médicaments plutôt que d’une maladie sous-jacente. Les conséquences peuvent être l’absence de préjudice, un préjudice temporaire, un séjour prolongé à l’hôpital, une invalidité ou la mort.

Objectifs : Décrire le fardeau psychologique des pharmaciens dans
un contexte où un incident s’est produit et identifier des stratégies d’accompagnement.

Méthodes : Cette étude à méthodes mixtes comportait une enquête volontaire auprès des pharmaciens hospitaliers et des entretiens individuels structurés. Les répondants au sondage ont noté leur détresse émotionnelle sur l’échelle de l’effet des événements (IES [Impact of Event Scale]), un outil d’auto-déclaration validé utilisé pour évaluer l’impact des événements traumatisants de la vie. Les réponses des personnes interrogées ont été analysées qualitativement.

Résultats : Sur les 128 pharmaciens qui avaient fait l’expérience d’un incident et qui avaient soumis une réponse complète à l’enquête, 105 (82 %) avaient un score supérieur à 8 sur l’IES. Ce score indique que l’incident avait eu un impact important. Les facteurs couramment signalés contribuant aux incidents étaient la lourde charge de travail, les interruptions et l’inexpérience. Les stratégies de soutien les plus recherchées comprenaient : la discussion avec un collègue; la notification compatissante de l’événement par l’intermédiaire de la direction; et la participation aux comptes rendus de l’équipe.

Conclusions : L’impact émotionnel des incidents, tel que rapporté par les pharmaciens hospitaliers canadiens, est important. La plupart des participants ont estimé qu’un soutien accru est nécessaire pour surmonter le fardeau émotionnel associé.

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2023-08-01 — Updated on 2023-10-02

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