Use of a Web-Assisted Approach to the Teaching of a Hospital Pharmacy Management Course

Authors

  • Jean-François Bussières Hôpital Sainte-Justine, Université de Montréal
  • Roxane Therrien Hôpital Sainte-Justine
  • Denis Lebel Hôpital Sainte-Justine
  • Marc Dumont Hôpital Sainte-Justine

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v57i2.359

Keywords:

Web-based teaching, pharmacy management, forums, group discussions, enseignement par Internet, gestion en pharmacie, groupes de discussion

Abstract

ABSTRACT

Objective: To develop a hospital pharmacy management course incorporating a Web-based forum and to evaluate students’ satisfaction with the course.

Methods: A 3-credit hospital pharmacy management course, consisting of twelve 3-h modules of traditional classroom teaching, was developed. The course material was made available via the World Wide Web, to maximize use of hyperlinks in the text, but was also provided to participants in hard copy. The course included a business case that raised 7 pharmacy issues. Students were asked to participate in a Web-based forum, which included a section dedicated to the 7 pharmacy issues. The forums were public, and the role of the professor was limited to observation and facilitation. Students were evaluated by means of a multiple-choice exam, an oral presentation, a written report, and their participation in the forum. The students were surveyed, by means of an anonymous Web-based questionnaire, to determine their satisfaction with this initiative.

Results: After 12 months of preparation, the new teaching approach was offered to 4 cohorts of pharmacy students in 2000 and 2001. A total of 121 students completed the questionnaire (response rate 85%): 40 students from Université Laval (20 in 2000, 20 in 2001) and 81 from Université de Montréal (31 in 2000, 50 in 2001). A significantly higher proportion of students were satisfied with the Web-based component of the course if their career orientation had to do with hospital practice (93% versus 75% for all other career orientations), if they had home access to a PC (90% versus 50%), if they had a positive attitude toward the use of chat rooms (93% versus 75%), and if they had a positive attitude toward Web-based teaching in general (92% versus 74%). A significantly higher proportion of students were satisfied with the course as a whole if they had a higher self-perceived ability related to information technology and computers, if they had home access to a PC, if they were in favour of Web-based pharmacy practice (e.g., use of the Internet for pharmacy dispensing or clinical services), and if they were in favour of Web-based teaching in general. There were no differences in overall scores among the 4 cohorts studied.

Conclusions: Web-assisted teaching can be a relevant complement to traditional teaching methods. The experience with this course suggests that online forum discussions are useful in hospital pharmacy management courses.

RÉSUMÉ

Objectif : Concevoir un cours de gestion en pharmacie hospitalière comportant un groupe de discussion électronique et évaluer la satisfaction des étudiants envers ce cours.

Méthodes : Un cours de gestion en pharmacie hospitalière de trois crédits, consistant en 12 modules d’enseignement traditionnel en classe de trois heures, a été mis au point. Le matériel didactique était offert en ligne, afin d’optimiser l’utilisation des hyperliens dans le texte, mais des copies imprimées étaient également fournies aux participants. Le cours comprenait une analyse de cas présentant sept problèmes liés à la gestion en pharmacie. On demandait aux étudiants de participer à un groupe de discussion électronique, dont une partie était consacrée aux sept problèmes en question. Les groupes de discussion étaient publics, et le rôle du professeur était limité à l’observation et à l’animation. Les étudiants ont été évalués à partir d’un examen à questions à choix multiples, d’une présentation orale, d’un rapport écrit et de leur participation à la discussion. Leur satisfaction à l’égard de ce projet a été évaluée au moyen d’un questionnaire en ligne anonyme.

Résultats : Après 12 mois de préparation, ce cours fondé sur une nouvelle méthode d’enseignement a été offert en 2000 et en 2001 à quatre cohortes d’étudiants en pharmacie. Au total, 121 étudiants ont rempli le questionnaire (taux de réponse de 85 %) : 40 étaient de l’Université Laval (20 en 2000 et 20 en 2001) et 81 de l’Université de Montréal (31 en 2000 et 51 en 2001). Le taux d’étudiants satisfaits de la composante électronique du cours était considérablement plus important lorsque leur carrière était orientée vers la pratique hospitalière (93 % vs 75 % pour toutes les autres orientations professionnelles), s’ils avaient accès à un PC à la maison (90 % vs 50 %), s’ils avaient une attitude positive face au clavardage (93 % vs 75 %) et à l’enseignement par Internet en général (92 % vs 74 %). Le taux d’étudiants satisfaits du cours dans l’ensemble était également considérablement plus élevé s’ils avaient la perception de posséder des compétences informatiques supérieures, s’ils avaient accès à un PC à la maison, s’ils étaient favorables à la pratique de la pharmacie en ligne (p. ex., le recours à Internet pour exécuter les ordonnances ou offrir des services cliniques) et s’ils étaient favorables à l’enseignement par Internet dans l’ensemble. Aucune différence dans les cotes globales des cohortes n’a été observée.

Conclusions : L’enseignement par Internet peut être un complément valable aux méthodes d’enseignement traditionnelles. L’expérience avec ce cours laisse croire que les discussions de groupe en ligne sont utiles dans le cadre des cours de gestion en pharmacie hospitalière.

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