Cultural Competency Education for Health Care Providers: A Literature Review to Guide Canadian Pharmacy Residency Programs

Authors

  • Joshua Nurkowski Saskatchewan Health Authority – Regina Area, Regina, Saskatchewan
  • Kari Rustad Saskatchewan Health Authority – Regina Area, Regina, Saskatchewan
  • Kirsten Fox Saskatchewan Health Authority – Regina Area, Regina, Saskatchewan

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.3242

Abstract

Background: The need for cultural competency education has been emphasized for health care professionals in Canada. According to the Canadian Pharmacy Residency Board accreditation standards, pharmacy residents must be able to provide culturally competent care for their patients, further building upon the education received during their undergraduate pharmacy programs. Although these standards exist, guidance for their implementation in pharmacy residency programs is lacking.

Objectives: To review the available literature and develop recommendations for pharmacy residency coordinators and directors on cultural competency training for pharmacy residents.

Data Sources: A literature search was conducted to explore the literature concerning cultural competency education for pharmacy residents. The search was expanded to encompass literature involving pharmacy students and medical residents for information that could be applied to pharmacy residents.

Data Synthesis: The initial literature search did not yield any results for cultural competency education provided to pharmacy residents. The expanded search yielded information about methods used to educate pharmacy students and medical residents, including didactic lectures, online modules, experiential learning rotations, seminars, workshops, patient simulations and case discussions, and guest lectures by experts in the field or by patients.

Conclusions: It is recommended that interactive education methods be used to train pharmacy residents in cultural competency, to match the experiential learning structure of residency training programs. Methods that could be implemented include offering online modules or readings, arranging for guest speakers, contacting local experts and community members for guidance on creation of a suitable curriculum, and providing immersive rotations focused on diverse populations.

RÉSUMÉ

Contexte : La nécessité d’une formation portant sur les compétences culturelles s’adressant aux professionnels de la santé a été soulignée au Canada. Selon les normes d’agrément du Conseil canadien de la résidence en pharmacie, les résidents en pharmacie sont tenus de prodiguer des soins culturellement adaptés à leurs patients, renforçant leur formation pendant les programmes de premier cycle en pharmacie. Malgré ces normes, les directives encadrant leur mise en œuvre dans les programmes de résidence en pharmacie font défaut.

Objectifs : Examiner la documentation disponible et préparer des recommandations à l’intention des coordonnateurs et des directeurs de résidence en pharmacie sur la formation en compétences culturelles pour les résidents en pharmacie.

Sources des données : Une recherche documentaire a été menée pour étudier la littérature portant sur l’éducation en matière de compétences culturelles pour les résidents en pharmacie. La recherche a été élargie pour englober la littérature impliquant des étudiants en pharmacie et des résidents en médecine afin d’obtenir des informations pouvant être appliquées aux résidents en pharmacie.

Synthèse des données : La recherche documentaire initiale n’a donné aucun résultat en ce qui concerne l’enseignement des compétences culturelles offert aux résidents en pharmacie. La recherche élargie a quant à elle fourni des informations sur les méthodes utilisées pour former les étudiants en pharmacie et les résidents en médecine, y compris des conférences didactiques, des modules en ligne, des stages d’apprentissage expérientiel, des séminaires, des ateliers, des simulations de patients et des discussions de cas ainsi que des conférences d’experts invités dans le domaine ou de patients.

Conclusions : Il est recommandé d’utiliser des méthodes d’éducation interactives pour aider les résidents en pharmacie à acquérir des compétences culturelles pour que celles-ci correspondent à la structure d’apprentissage expérientiel de ces programmes. Les méthodes qui pourraient être mises en œuvre comprennent l’offre de modules ou de lectures en ligne, l’organisation de conférenciers invités, la prise de contact avec des experts locaux et des membres de la communauté pour obtenir des conseils sur la création d’un programme approprié et l’offre de stages d’immersion axés sur les diverses populations.

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Published

2022-09-01 — Updated on 2023-01-09

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Review(s) / Article(s) de Synthèse