Pharmacy Residents Developing Teaching Skills during the Pharmacy Practice Residency Program: A Closer Look at the Issue

Authors

  • Patricia Gerber Children’s and Women’s Health Centre of British Columbia, University of British Columbia

DOI:

https://doi.org/10.4212/cjhp.v59i1.457

Keywords:

residency program, survey, teaching skills, programme de résidence, sondage, aptitudes à l’enseignement

Abstract

ABSTRACT

Background: A 2003 survey revealed that 53% of pharmacy residents in Canadian residency programs had the development of teaching skills as a personal goal in undertaking the program, yet less than a third felt strongly that the program had helped them to achieve this goal.

Objective: To determine the extent to which clinical teaching opportunities are provided during the residency year and to obtain deeper insights (from the perspectives of residents, program graduates, and residency coordinators) into the role of such opportunities in developing teaching and precepting skills.

Methods: Recent graduates of a British Columbia (BC) residency program, residents currently enrolled in a BC residency program, coordinators of BC residency programs, and coordinators of other accredited Canadian residency programs were surveyed about various aspects of teaching and precepting. The surveys focused on graduates’ current role as preceptors; training received in this area; residents’ expectations, career goals, and interest in becoming preceptors upon graduation from the program; and approaches to the development of teaching skills in the various programs.

Results: Most of the recent graduates of the BC residency programs had become involved in precepting students immediately upon completion of the program, although they had received minimal or no training in this area. Of the 19 residents currently enrolled in the BC programs, 16 (84%) expected that their teaching skills would improve during the program. Only 6 (24%) of the 25 residency program coordinators who were surveyed reported that a teaching activity was incorporated in their programs. The nature, structure, and duration of these activities varied widely.

Conclusions: A national debate, involving all potential stakeholders, is needed on the issue of how best to develop pharmacy residents’ teaching skills. 

RÉSUMÉ

Historique : Un sondage mené en 2003 a révélé que 53 % des résidents en pharmacie, inscrits dans des programmes de résidence au Canada, avaient comme objectif personnel durant leur programme le perfectionnement de leurs aptitudes à l’enseignement, et que moins du tiers ont estimé que le programme les avait fortement aidés à atteindre cet objectif.

Objectif : Déterminer dans quelle mesure le programme offre des occasions d’enseignement clinique aux résidents au cours de l’année et mieux comprendre comment ces occasions (du point de vue des résidents, des finissants et des coordonnateurs de la résidence) servent à perfectionner leurs aptitudes à l’enseignement et au préceptorat.

Méthodes : Des récents diplômés d’un programme de résidence en Colombie-Britannique (C.-B.), des résidents actuellement inscrits à un programme de résidence en C.-B., des coordonnateurs de programmes de résidence en C.-B. ainsi que des coordonnateurs d’autres programmes de résidence canadiens agréés ont été sondés indépendamment sur divers aspects de l’enseignement et du préceptorat. Les sondages portaient principalement sur le rôle présent des diplômés comme précepteurs; la formation reçue dans ce domaine; les attentes, objectifs de carrière et intérêt des résidents à devenir des précepteurs à la fin du programme; et les méthodes menant au perfectionnement des aptitudes à l’enseignement dans les divers programmes.

Résultats : La plupart des récents diplômés des programmes de résidence en C.-B. avaient commencé à participer au préceptorat d’étudiants immédiatement après la fin du programme, malgré qu’ils aient reçu une formation minimale dans ce domaine, voire aucune. Des 19 résidents actuellement inscrits dans les programmes en C.-B., 16 (84 %) s’attendaient à une amélioration de leurs aptitudes à l’enseignement dans le cadre du programme. Seulement 6 (24 %) des 25 coordonnateurs des programmes de résidence qui ont été sondés ont déclaré qu’une activité d’enseignement était incluse dans leur programme. La nature, la structure et la durée de ces activités variaient grandement.

Conclusions : Un débat national faisant appel à toutes les parties prenantes potentielles est nécessaire pour déterminer le meilleur moyen de perfectionner les aptitudes à l’enseignement des résidents en pharmacie.

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